مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی | «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»؛ آشپزخانهی «اسپایدرمن» کارتونی | – مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست کارتونی | «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست»؛ یک پیتر پارکر
مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
سومین قسمت از سه گانه فیلم مرد عنکبوتی جان واتس در تاریخ 17 دسامبر 2021 اکران شد و مردم زیادی هم آن را تماشا مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیکردند، فروش فوق العاده این فیلم و امتیازات IMDb، متاکریتیک و راتن تومیتوز ندای یک اثر خوب را می دهد. شاید کمتر کسی فکر می کند که مارول بتواند از فضای تجاری – کامپیوتری خود فاصله گرفته و به یک فضای هنری روی بیاورد اما این اتفاق در این فیلم افتاد.
هر چند بسیاری معتقدند که «انتقام جویان: پایان بازی» اثر ماندگار و هنری مارول بود و یک سر و گردن از تمامی آثار مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیی این کمپانی بهتر بود. اما طبیعتاً این فیلم به مانند تمامی فیلم های دنیا دارای نقاط ضعف و نقاط قوت است که در اینجا بررسی خواهیم کرد. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
بررسی روند داستانی فیلم مرد عنکبوتی
داستان به شکلی منطقی شکل می گیرد، دقیقاً از ادامه فیلم مرد عنکبوتی: دور از خانه (ه مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیرچند در کمپانی مارول منطق معنای خاصی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی ندارد!) و این نوید اتفاقات هیجان انگیز و غیرقابل پیش بینی را به مخاطب می دهد. از همان ابتدا مخاطب به وجد می آید که راه حل این مشکل چیست و مرد عنکبوتی که حالا هویتی لورفته دارد چه می کند.
هرکسی پیشبینی خود را از ادامه داستان ارائه می کند، یکی می گوید شاید پیتر مدارکی مبنی بر شرور بو مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیدن میستریو نشان می دهد، یکی معتقد است پیتر باید به مردم توضیح دهد و احتمالاً یک بیننده پر و پا قرص مارول می داند که کلید این قفل در دستان دکتمرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیر استرنج است.
داستان کم کم جلو می رود و پیتر اقداماتی را برای اینکه دوستان و خانواده اش بخاطر اشتباه او مجازات نشوند انجام می دهد اما فایده ای ندارد و پیتر پارکر دکتر استرنج را ملاقات می کند، تا اینجا منطقی بنظر می رسد و جای ایرادی نیست. اما شکل گیری نقطه عطف اول کجاست؟ مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
این یک نقطه ابهام برای فیلم است. هر فیلمی نقطه عطف مشخص و واضحی دارد، این فیلم هم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیهمینطور، زمانی که دکتر اکتاوی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیوس باز می گردد نقطه عطف اول شکل می گیرد و محرک مهمی هم دارد ک ه طلسم ناقص اجرا می شود و مشکلاتی ایجاد می کند. رفته رفته به جای مهم تری می رسد، شرورهای دیگری بازمی گردند و پیتر به همراه امجی و ند از قضایا باخبر می شوند. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
شکل گیری کم نقص یک داستان
دلیل چنین اتفاقی را می فهمند و برای حل این مشکل قدم برمی دارند. عملاً مشکل مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیپیتر و دوستانش تغییر می کند، دغدغه اول او این بود که هویت لورفته اش را با یک طلسم تغییر دهد و مردم دیگر ندانند او همان مرد عنکبوتی مهربان محله است. اما با دستکاری در طلسم و جادوی دکتر استرنج دغدغه تغییر می کند و مشکل بزرگ تری سد راه آنها می شود.
در همین نقطه اگر بخواهیم ایرادی به داستان وارد کنیم می توانیم بازگشت شرورها و دو مرد عنکبو مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیتی دیگر را بررسی کنیم. مراحل درمان شرورها، درگذشت می و فریبکاری نورمن آزبورن (گرین گابلین) را فاکتور می گیریم و می رسیم به زمانی که دو پیتر پارکر (مرد عنکبوتی) قبلی باز می گردند. اینجا هم مشکلی نیست اما می توان این را مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی گفت که چرا برخی از شخصیت هایی که می دانستند پیتر پارکر همان مرد عنکبوتی است بازنگشتند؟
گرچه تونی استارک، پیتر را با بازپسگرفتنِ لباسش مجازات م مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونییکند و گرچه پیتر برای مدتِ کوتاهی ناراح مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی و پشیمان به نظر میرسد، اما او طی اتفاقاتی مجددا با والچر روبهرو میشود و دوباره با سرپیچی از دستور تونی استارک برای متوقف کردنش تلاش میکند، اما اینبار برخ مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیلاف دوبار قبلی (اولیاش عواقبِ فاجعهبارِ دخالتِ پیتر در سکانس سرقت از بانک در اوایل فیلم ب مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیود) موفق میشود. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مشکل این است که پیتر پارکرِ انتهای داستان هیچ تحولی را در مقایسه با مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی پیتر پارکرِ ابتدای داستان پشت سر نگذاشته است؛ او بهای سرکشیاش را نپرداخته است و از اشتباهاتش هیچ درسی نگرفته است. بازگشت به خانه بیش از مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیاینکه دربارهی رشدِ یک نوجوانِ ازخودمطمئن، سرکش و بیتجربه به یک قهرمان فروتن و مسئولیتپذیر باشد، دربارهی نوجوانی است که به حقانیتش ایمان دارد و برخلاف چیزی که بزرگترها دربارهی دندان روی جگر گذاشتن و فروتنبودن به او میگویند، کار خودش را انجام میدهد و با وجودِ عواقبِ ناچیز اشتباهات مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیش آنقدر به انجام دوبارهی کارِ خودش اصرار میکند تا اینکه حقانیتش را ثاب ت کند. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
فیلم در ظاهر دربارهی رشد و یاد گرفتنِ انجام کار درست است، اما در باطن دربارهی هندمرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیونه گذاشتن زیر بغلِ مخاطب ازطریقِ ترویج این باور است که شما ذاتا معرکه هستید، همیشه حق با شماست و ضرورتی برای تغییر وجود ندارد. تناقضِ مشابهای در مرد عنکبوتی: دور از خانه هم وجود دارد. قوس شخصیتی پیتر در دور از خانه این است که او نباید برای بدل شدن به مرد آهنیِ بعدی تلاش کند، بلکه او باید هویتِ خودش را پیدا کند. اما بلافاصله بعد از اینکه هَپی تم اصلی د استان را در هواپیما جمعبندی میکند، پیتر را درحالی میبینیم که نهتنها بهطرز «تونی استارک»واری لباسش را طراحی میکند، بلکه در اکشنِ فینال فیلم نیز پُزِ معروف مرد آهنی را درحین مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیفرود آمدن به خود میگیرد. پیتر در همین فیلم ن مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیهتنها درنهایتِ بیعرضگی یکی از پهبادهای جنگیِ تونی استارک را برای کُشتنِ همکلاسیهایش در اتوبوس فرا میخواند (و فیلم با این لحظه همچون یک شوخیِ بیاهمیت رفتار میکند)، بلکه درنهایت بیکفایتی عینکِ تمرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیونی استارک را به میستریو میسپارد که به فاجعهی بزرگی در لندن منجر میشود. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مشکل این نیست که پیتر باید از ارتکاب هرگونه اشتباهی مُبرا باشد؛ اتفاقا قهرمانی که دچار لغزش میشود، او مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی را به شخصیتِ صمیمیتری بدل میکند. مشکل این است که دستکم گرفتن یا کلا نادیده گرفتنِ پیامدهای فاجعهبارِ ا رشتباهات پیتر جلوی او را از مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیدرس گرفتن از آنها و رشد ک مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیردن میگیرد و او را در یک چرخهی تکرارشوند مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیستاتیک گرفتار میکند. چرا از شوالیهی تاریکی به نیکی یاد میکنیم؟ چون بروس وین عواقبِ وحشتناک نقص تراژیکش (باورش مغرورانهاش به شکستناپذیریِ بتمن) را با مرگ ریچل، فاسد شدنِ هاروی دنت و اجبارش برای به گردن گرفتنِ گناهان او میبیند. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
مارول از اشتباهاتِ احمقانهی پیتر با هدفِ پرداختِ یک شمرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیخصیت چندبُعدی استفاده نمیکند، بلکه او را به ابزاری برای خلقِ درگیری تقلیل داده است. بهط مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونیوری که بعضیوقتها به نظر میرسد اگر پیتر دست از قهرمانبودن بکشد، دنیا بهجای بهتری بدل خواهد شد و ای ن بدترین مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی برداشتی است که میتوان از یک فیلم ابرقهرمانی کرد. مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست کارتونی
نظرات