فیلم دوزیست
فیلم دوزیست
فیلم دوزیست | دوزیست (فیلم ۱۳۹۸) – ویکیپدیا، دانشنامهٔ آزاد فیلم | دانلود فیلم سینمایی دوزیست (Dozist) تماشای آنلاین فیلم | دانلود فیلم دوزیست با کیفیت عالی با بازی جواد عزتی
فیلم دوزیست
نویسنده و کارگردان فیلمهای ناخواسته (۱۳۹۲)، یدکی (۱۳۹۴) و لونهزنبوفیلم دوزیستر (۱۳۹۶) حال ب ا تازهترین فیلم دوزیستاثرش به سینماهای کشور برگشته است؛ آن هم در شرایطی که سریالِ تازهاش آفتابپرست در حال پخش از شبکهی نمایش خانگی است. دوزیست فیلمی اجتماعی است که جواد عزتی، هادی حجازیفر، پژمان جمشیدی، ستاره پسیانی، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی و الهام اخوان در آن به ایفای نقش پرداختهاند. داستان پسری که با پدر و دوستانش در گاراژی قدیمی زندگی میکند؛ ولی با ورود دختری به خانه، فیلم دوزیستتفاقاتی میافتد که همهچیز را به هم میریزد.
در ادامه، داستان فیلم فاش میشود.
فیلم از همان ابتدا خودش را بهتمامی برای مخاطب آشکار میکندفیلم دوزیست. در اولین سکانس فیلم، درحال فیلم دوزیستیکه شاهد یک مراسم عروسی هستیم (مشخص نیست عروسیِ چه کسی)، با کاراکترهایی آشنا میشویم که گویا قصد سرقت از جایی را دارند. دیالوگهایی که آنها به آرامی به یکدیگر میگویند زیر صدای بلند موزیک تقریبن غیرقابلشنیدن است. کارگردانیِ سکانس ــ استفادهی فراوان از نماهای کلوزآپ و پرهیز از لانگشاتهایی بهعنوان نمای معرّف، حرکات تُند و کنترلنشدهی دوربین، بازیهای عصبی، دیالوگهای محوشده و اینسرتهای متعدد ــ آن هم در شرایطی که فضا هنوز منعقد نشده است و معلوم نیست در کجا و چه شرایطی بهسر میبریم باعث شده است تا سر درآوردن از اتفاقاتی که د فیلم دوزیستر حال افتادن در این سکانس است بسیار کار سختی باشد.
پررنگترین نقش را هم دراینمیان کارگردانیِ بسیاربد برزو نیکنژاد ایفا میکند. دکوپاژی که اصلن به بی فیلم دوزیستننده اجازه نمیدهد که بتواند فهمی درست از فضا و موقعیت جغرافیایی بهدست بیاورد. پلانهای متعددی که کاراکترها را با نماهایی بسته نشان میدهد که مدا فیلم دوزیستم زیرفیلم دوزیستلب چیزهایی به هم میگ فیلم دوزیستویند و از جاهایی بالا میروند و سرِ آخر به گاوصندوقی میرسند که باز نمیشود. درحالیکه اصلن معلوم هم نیست که اینها چه کسانیاند و اصلن برای چه میخواهند دزدی کنند. فیلمبرداریِ پرکنتراست کار هم هیچ کمکی به فضاسازی بهتر نمیکند و اتفاقن همهچیز را سرگیجهآورتر و عصبیکنندهتر میکند.
میتوان حدس زد که استراتژیِ نیکنژاد، بهعنوان نویسنده و کار فیلم دوزیستگردان فیلم، این ب فیلم دوزیستوده که با شروعکردن فیلمش با چنین صحنهای بهنوعی مخاطب را در قلاب گیر بیندازد (Hook-Up). صحنهای که بالذات ایدهی جذابی دارد و میتواند شروعی میخکوبکننده برای یک فیلم سینمایی باشد. اما بهدلیل همهی مواردی که ذکر شد، این اتفاق نهفقط نیفتاده است؛ بلکه این صحنه تبدیل به ضدّ آن چیزی شده است که در نظر کارگردان وجود داشت. صحنهای که از همان ابتدا مخاطب فیلم را دلزده میکند.
یک سکانس دیگر طول میکشد تا ما متوجه شویم دقیقن در این خانه ــ بهتر ا فیلم دوزیستست بگوییم خوابگاه البته ــ چه خبر است. اینکه رابطهی شخصیتها با هم چهگونه است، مجتبی (جمشیدی) و حمید (حجازیفر) کیستند و چه نسبتی با عطا (عزتی) و پدرش (پو فیلم دوزیسترصمیمی) دارند. این سکانس فیلم دوزیستهم البته زمانی فرا میرسد که آزاده (پسیانی) و مریم (اخوان) هم وارد داستان شدهاند و همهچیز درواقع پیچیدهتر از قبل است و مخاطب سردرگمتر از پیش!
علاوهبر همهی این موارد، داستان فیلم هم خی فیلم دوزیستلی دیر راه میافتد. داستانی ک ه در کلیتش شباهت فیلم دوزیست غیرقابلانکاری به دربارهی الی… (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷) دارد. داستان دختری ناشناس که وارد یک جمعِ دوستانه میشود، رفتهرفته اطلاعاتی از او فاش میشود و در آخر، بفیلم دوزیستهواسطهی اتفاق بدی که برای او افتاده یا میافتد، رابطهی بین اعضای آن جمع دوستانه نیز دستخوش تغییر میشود. این شباهت را علیالخصوص میتوان زمانی متوجه شد که پای همسر فیلم دوزیست سابق مریم (با بازی مجید نوروزی) به فیلم باز میشود.
حضوری که دقیقن یادآور لحظهی ورود کاراکتر صابر ابر به ویلای معروف بروبچهها در دربارهی الی… است. البته میتوان مشابهتی کلیتر را نیز بین این فیلم با دایرهزنگی (پریسا بختآور، ۱۳۸۶) ردیابی کرد. داستان دختری که به جمعی وارد میشود، و بعد از بههمریختن زندگی افراد مختلف، با حقهای از جمع خارج شده و به راه خود میرود. طرفه اینکه فیلمنامهی دایرهزنگی را نیز فرهادی بهنگارش درآورده است.
مشکلات عمدهی دوزیست در دو سطح قابلبررسی است: فیلمنامه و کارگردانی.
در سطح فیلمنامه، اصلیترین مشکل فیلم فیلم دوزیستبه عدمتوانایی تصمیمگیریِ نیکنژاد دربارهی خطوط داستانی برمیگردد. آنچه از این داستان شلخته و سردرگم مستفاد میشود این است که او، براساس ایدهی محرکِ فیلمنامهاش (ورود مریم به جمع)، با ایدههای مختلفی روبهرو بوده است که میت وانسته با فیلم دوزیستفیلم دوزیست هر کدام داستان را پیش ببرد. ایدههایی که هر کدام بهخودیِخود میتوانستند جالب باشند. مثلن اینکه هر سه پسرِجمع بخواهند بهنوع فیلم دوزیستی دلِ او را ببرند. فیلم فیلم دوزیستاما از تعدد ایفیلم دوزیستن ایدهها رنج میبرد. دلبردن از مریم، رابطهی پدر و پسر، مشکلات رفاقت بین عطا و مجتبی و حمید، رابطهی عطا و آزاده، مشکلات خود مریم، رابطهی عطا و مریم، رابطهی عطا و همسایهاش (مانی حقیقی) و … . این ایدهها هر یک نیاز به زمان و پرداخت بیشتری داشتند تا پخته شوند و برای مخاطب قابلقبول. درحالیکه فیلم در حال حاضر ملغمها فیلم فیلم دوزیستدوزیستی است از همهی این ایدهها که هر کدام بهصورتِ ناگهانی اتفاق میافتند و همین هم باعث میشود تا دیدنشان خندهآور باشد. فیلم دوزیست
به گزارش خبرنگار ایمنا، برزو نیک نژاد را بیشتر به ساخت سفیلم دوزیست فیلم دوزیستریالهای کمدی میشناسند که «دردسرهای عظیم»، گل سرسبد آنها است. اما این کارگردان که این روزها سریال کمدی «آفتاب پرست» را هم در شبکه نمایش خانگی دارد، حضور خود را تنها به طنز و کمدی در عرصه کارگردفیلم دوزیست نی محدود نکرده و به سایر ژانرها نیز سرک کشیده است.
فیلم «ناخواسته»، اولین تج ربه این کارگردان در سینما فیلم دوزیستکه در سال ۱۳۹۲ س اخته شد، فیلمی جمع و جور و از دل سینمای مستقل بود که چندان مورد توجه واقع نشد. اثر بعدی او، «زاپاس»، یک کمدی سرپا و و بی ادعا بود که توانست به راحتی مخاطب را با خود همراه سازد. نیک نژاد با «لونه زنبور»، سینمای بدنه و گیشه را هدف قرار داده بود و حالا با «دوزیست» تلاش کرده تا به سینمای اجتماعی پهلو بزند. فیلم دوزیست
داستان فیلم درباره چیست؟
در خلاصه داستان «دوزیست» که توسط خود نیک نژاد نوشته شده، آمده است: در فیلم دوزیستجنوب شهر جوانی به نام عطا با پدرش زندگی میکند و دو تن از دوستان خود را نیز به خانه راه داده است. کلفتی که برای همسایهشان کار میکند، دلبستگی خاصی به این جوان دا فیلم دوزیسترد که عطا از آن بی خبر است. این کلفت، دختری را به خانه عطا میآورد و ادعا میکند که دخترخالهاش است و از عطا میخواهد برای چند روزی مخفیانه او را در منزل خود نگه دارد. عطا میپذیرد و ماجراها با ورود این دختر به خانه شروع میش فیلم دوزیستود.
درباره فیلم
«دوزیست» را میتوان رجعتی به فیلم فارسی فیلم دوزیستهای قبل از انقلاب دانست فیلم دوزیست فیلم دوزیستکه در بسته بندی مدرن به مخاطب عرضه شده است. مشکل اساسی فیلم را در دو جایگاه داستان و کارگردانی باید جستجو کرد. تکلیف فیلمنامه این فیلم با خودش معلوم نیست و نمیتوان با قطعیت آن را به یک ژانر مشخص نسبت فیلم دوزیست داد. قصه با یک سرقت آغاز میشود و بعد به ماجراهای عاشقانه و درام زندگی دختر مهمان خانه (مریم) میرسد و سپس کشمکشهای رفاقتی در آن دیده میشود و در نهایت دست ی ک عده بیمار جنسی را در خانه رو میکند و در نهایت به یک پایان بندی مضحک میرسد. فیلم دوزیست
«دوزیست» داستان آدمهای خاکستری است که نمیتوانند تنها در خشکی بمانند و فیلم دوزیستگاهی باید زیرآبی بروند تا زندگیشان پیش برود. این زیرآبی رفتنها در فیلم گاهی با منطق است و گاهی بی دلیل و تنها برای ایجاد جذابیت فیلم دوزیستانجام میشود. نیک نژاد در فیلمنامه این فیلم نمیتواند درباره خطوط داستانی با قطعیت تصمیم گیری کند. او بر اساس ایده محرک فیلمنامهاش یعنی ورود مریم به جمع، با ایدههای مختلف و گوناگون دیگری روبه رو بوده است که میتوانسته با هر کدام داستان را جلو فیلم دوزیستببرد. خرده داستانهایی که هر کدام به تنهایی میتوانستند جذاب باشند، به عنوان مثال این که هر سه جوان فیلم بخواهند دل مریم راببرند. د فیلم دوزیستر اصل «دوزیست» از تعدد ایده و سوژهها رنج برده و در نهایت آسیب میبیند. فیلم دوزیست
دل بردن از مریم، رابطه عط فیلم دوزیستا و پدرش، مشکلا فیلم دوزیستت شخصی مریم، رابط فیلم دوزیسته عطا و آزاده (کلفت همسایه)، مشکلات رفاقت میان عطا و مجتبی و حمید، رابطه عطا و مریم، رابطه عطا و پدرش با همسایه (مانی حقیقی) و…هر کدام از این ایدهها نیاز به زمان بیشتری داشتند تا به طور کامل و دقیق پرداخت فیلم دوزیستشده و روایت شوند. در حالی که اکنون فیلم، ملغمه ای است از مجموع این ایدهها که هر کدام به طور ناگهانی اتفاق میافتد و از منطق روایی دور میماند. فیلم دوزیست