رضا میرکریمی؛ کارگردان پر افتخار سینما
با دیدن نام رضا میرکریمی در مقام کارگردانی سینما تیکت نگهبان شباین فیلم، به درخشیدن این فیلم نه تنها در جشنواره فیلم فجر بلکه در جشنوارههای بین المللی امیدوارم شدم. اینکه چقدر این امید درست بود و چقدر غلط در ادامه بهش میپردازم.
رضا میرکریمی از کارگردانان مطرح با سابقه کاری سینما تیکت نگهبان شبدرخشان است که با فیلمهایی چون دختر، قصر شیرین، ام سینما تیکت نگهبان شبروز، یه حبه قند و دیگر فیلمهای به نسبت پر افتخارش در حرفه کارگردانی خوش درخشیده است.
میرکریمی ابتدا با پرداختن به مسائل دین سینما تیکت نگهبان شبی و تاثیر آن در جامعه حرفه خود در مقام کارگردانی و نویسندگی را آغاز کر سینما تیکت نگهبان شبد. بعدها رفته رفته این درونمایه در فیلمهای او به صورت کامل نقاب جامعه شناخ سینما تیکت نگهبان شبتی زدند و مسائل دینی کماکان به صورت غیر مستقیم در دل روایتهای او جا داده شده بود.
با نگاهی به آثار میرکریمی میتوان متوجه شد سینما تیکت نگهبان شبکه او علاقه زیادی به خلق گرههایی با مضمون جامعه سینما تیکت نگهبان شبشناختی و خانواده در داستان دارد. هر چند بخش زیادی از فیلمهای او در مقام نویسندگی نبوده، اما میتوان انسجام و رابطه این فیلمها را _ چه آنهایی که خودش نوشته چه آنهایی که آن را فقط کارگردانی کرده _ به صورت عینی مشاهده کرد.
به طور کلی او نوعی پیچدگی و راز و رمز را در ساختار روایت قرار می سینما تیکت نگهبان شبدهد و به واسطه این راز و رمز، کنش شخصیتهای فرعی و واکنش شخصیت اصلی که صاحب این راز درونی است را به مخاطب نشان میدهد. سینما تیکت نگهبان شب
او با فیلم یه حبه قند، این راز را در یک رابطه عاشقانه جا داد، با فیلم امروز در دل دغدغههای یک سینما تیکت نگهبان شبراننده تاکسی این گره را انداخت و با فیلم دختر، یک رابطه پدر و دختری را برای نشان دادن پیچیدگی شخصیتهای انسانی انتخاب کرد. سینما تیکت نگهبان شب
تیم بازیگری با شخصیتها هماهنگی کامل دارد
فیلم نگهبان شب اما میتوان گفت سر راستترین و مستقیمترین اثر میرکریمی است. روایت فیلم گره خا سینما تیکت نگهبان شبصی ندارد، ولی هدفمند پیش میرود. اینکه فیلم به جای پرداخت به یک ماجرای خاص و کلیدی، صرفا یک مس سینما تیکت نگهبان شبیر مستقیمی را پیش گرفته و رو به جلو میرود، نه تنها چیز بدی نیست، بلکه نقطه قوت فیلم است.
یکی دیگر از بزرگترین نقاط قوت فیلم که به شدت جایزه میطلبد، تیم بازیگری آن است. سینما تیکت نگهبان شبتک تک بازیگرها در نقشهایشان نشستهاند و گویا کس دیگری جز آنها نمیتوانست آن شخصیت را بازی کند. سینما تیکت نگهبان شب
شخصیت رسول با بازی تورج الوند، یک شخصیت ضعیف با اعتماد به نفس پایین ا سینما تیکت نگهبان شبست ( که البته دچار تحول میشود) و به قول یکی از شخصیتها، هر که هر چه میگوید، رسول میگوید چشم و اصلا از خودش استقلالی نشان نمیدهد.
اما به مرور، این شخصیت به واسطه بعضی اتفاقات در داستان، تغییر پیدا میکند و این تغ سینما تیکت نگهبان شبییر ا سینما تیکت نگهبان شبصلا تغییر فضایی و غیر منطقی نیست؛ بلکه بر اساس یکسری از اتفاقات منطقی و مهندسی شده این تحول رخ میدهد.
تورج الوند که تا پیش از فیلم نگهبان شب از نزدیک بازی درامش را ندیده بودیم، اکنون با این سینما تیکت نگهبان شب فیلم به بهترین شکل در وجه درام شخصیت خودش فرو میرود و به خوبی روند تغییر شخصیت رسول را نشان میدهد. سینما تیکت نگهبان شب
رزرو و خرید بلیط سینما تیکت
مهمترین عنصر موفقیت تورج الوند در نقش رسول، تواناییاش سینما تیکت نگهبان شبدر به بازی در آوردن ضعفهای شخص سینما تیکت نگهبان شبیتی است. اینکه بتوان یک موضوع پیچیده و درونی را که صرفا در ذهن شخصیت است به نمایش گذاشت، ترکیبی از هنر فیلمنامهنویس، کارگردان و بازیگر اس سینما تیکت نگهبان شبت. هر سه به خوبی وظیفه خود را درک کردند و آن به بهترین شکال ادا کردند.
لاله مرزبان که شاید او را از فیلم زیر سقف دودی بشناسید، در فیلم نگهبان سینما تیکت نگهبان شب شب در نقش اول زن بازی میکند. بازی او در زیر سقف دودی چیز مقبولی بود، اما موقعیت فیلمنامه و نقشش زیاد نگذاشت مهارتهای خودش را مانور بدهد. سینما تیکت نگهبان شب
اما اکنون در یکی از سنگینترین و دراماتیکترین نقشها بازی میکند؛ دختری که ضعف در شنوای سینما تیکت نگهبان شبی دارد و مانند رسول اعتماد به نفس به شدت ضعیفی داشته که ظاهرا قبل از شروع داستان با آن مبارزه کرده و اکنون دیگر احساس ضعف ندارد.
بازیگری لاله مرزبان در فیلم نگهبان شب میتواند سکوی پرتاب بزرگی برای او باشد و به ن سینما تیکت نگهبان شبظر من بدجوری نظرها را به سمت خود جلب خواهد کرد. او احتمالا با کمک فیلمنامه نویس و کارگردان به خوبی نقش دختر تکامل یافتهای که به هم سینما تیکت نگهبان شبدمی مثل خود نیاز دارد را درک کرده و آن را به نمایش گذاشته است.
رزرو و خرید بلیط سینما تیکت رضا میرکریمی برای «نگهبان شب»
این بسیار اهمیت دارد که در یک اثر سینمایی، بتوان «فقر» را نه مایه و پایه مذلت و تحقیر سینما تیکت نگهبان شب و استخفاف شخصیت داستانی، بلکه وسیله و مسیری برای عروج او به متعالیترین وجوه انسانی و عرفانی قرار داد. اتفاقی که روند معکوس و مذمو سینما تیکت نگهبان شبم آن در بسیاری از فیلمهای سالهای اخیر سینمای ایران، ذیل عنوان پرطمطراق و توخالی «سینمای اجتماعی» نمونههای فراوانی را تحویل مخاطب داد و در واقع، گونه سینمای اجتماعی را هم از حیز انت سینما تیکت نگهبان شبفاع و اعتبار انداخت و به سلیقه و اعتماد مخطب به شدت صدمه وارد کرد و او را از کلیت این ژانر، دفع کرد و راند. سینما تیکت نگهبان شب
فیلم تازه میرکریمی را از بعضی جهات میتوان بازگشت و بازیافت سینما تیکت نگهبان شبی درخور دانست از مولف سینما تیکت نگهبان شبههای آشنا و دوستداشتنی سینماگری که در کارنامهاش فیلم خوبی همچون زیر نور ماه را داراست. فیلم با میزانسنی مبتنی بر فیلمنامه درخور و بازیهای خوب، روایتی گرم و پرخون را در فضایی تلخ و سرد رقم میزند. سینما تیکت نگهبان شب
همانطور که گفتیم «فقر»، نهسینما تیکت نگهبان شب تزیینی ابتر و باطل، بلکهسینما تیکت نگهبان شب مبدل به فخری ملهم از کهن ال سینما تیکت نگهبان شبگوی دینی و بازنمودی برای درخشش یکی از بزرگترین و والاترین وجوه انسانی انسان میگردد؛- «الفقر فخری» حدیثی منسوب به پیامبر اسلام (ص)- بخصوص در دوران امروز که سینما تیکت نگهبان شبارج و اجر و ارزشی مضاعف به او میبخشد. حکایت، داستان تازهای نیست و نه چندان نو و خسینما تیکت نگهبان شب لاف آمد عادت ذهنی تماشاگر؛ اما نگره و «روایت»، ب ه شکل قابل اعتنا و تحسین برانگیزی، زیباست. سینما تیکت نگهبان شب
نظرات